Kotimaan matkailua - kohteena Tampere!

Oon aina puhunut siitä, kuinka ihan koto-Suomessakin olisi ihana matkustella ja nähdä kaupunkeja. Meillä ei ole omaa autoa, joten kotimaan matkailu on jäänyt vähemmälle, mutta tällä kertaa kuitenkin käytiin parin päivän pikkureissulla miähen kotikaupungissa Tampereella! :D

Ootteko kuulleet Onnibussista? Se on kyllä budjettimatkaajan unelma, sillä bussimatka Helsingistä Tampereelle maksoi 5 € per naama ja samat mokomat sitten takaisin Helsinkiin. En voi jotenkin käsittää, että Helsingistä Tampereelle pääsee halvemmalla kuin Vantaalta Helsinkiin! :D Matkustettiin siis bussilla ja matka kesti noin 2,5 h.

Heti ensimmäiseksi, kun astuttiin bussista ulos, oli tarkoituksena mennä Tallipihalle, mistä löytyy ihania piskuisia käsityöpuoteja, kahviloita, supersuosittu suklaapuoti ja vaikka mitä. Mahdollisuus hevoskärryajeluihin ja lapsille Shetlanninponi ratsastukselle.
Tallipihassa on ihana kiireetön tunnelma ja vanhan kaupungin fiilis.

osoitteessa Kuninkaankatu 4

Kiitos, kot kot. :D

Hevoskärryajelulle oltaisiiin menty, mutta hepo, kärryt ja kuljettaja olivat juuri valmistautumassa hääajeluihin. Oltiin pikkuisen myöhässä. :\ Ensi kerralla sitten! Pääsin sentään silittämään söpöä heppaa :D

Tallipihalta tarttui mukaan Suklaapuodin antimia vaikka mitä ja aivan ihana fiilis! Suklaapuodista tulee ihan oma blogipoustaus, joten pysykäähän kuulolla! ;)

Seuraavaksi lähdettiin tsekkaamaan meidän hotelli. Oltiin buukattu Omenahotellista huone yhdeksi yöksi ja voin sanoa, että ekaksi kokemukseksi olin ihan positiivisesti yllättynyt.
Omenahotellissa ei ole vastaanottoa, vaan saat koodin ja huonenumeron tekstiviestillä sisäänkirjautumispäivänä. Sisään siis ovikoodilla, joka me jouduttiin laittamaan kolmeen eri oveen, jotta lopuksi päästiin meidän huoneeseen :D Ensimmäisessä käytävässä haisi kusi ja oltiin ihan että eikä mihin me ollaan tultu, mutta jo toisen portin läpi päästyämme alkoi näyttämään paremmalta. Hotellihuoneiden käytävä ja huone olivat tosi siistejä. :)

Meidän hotellihuone maksoi yhdeltä yöltä (ilman aamupalaa) yhteensä 94 €.
Huoneesta löytyi ilmainen wifi, vessa, suihku, pyyhkeet, 3in1 pesuaine xD, hiustenkuivain, kylmäkaappi(ei siis jääkaappi), mikro, iso taulu-TV ja pari ylimääräistä kasattavaa petiä.
Ovi oli melko ohut, joten yölliset käytävällä liikkujat herättelivät mua pari kertaa. Oltiin kyllä luettu arvosteluja muualta jo ennen matkaa, että edullisen hinnan vuoksi hotellissa yöpyy paljon nuoria ja siksi yöt saattavat olla vähän eläväisempiä.
Kaiken kaikkiaan olin kyllä positiivisesti yllättynyt hinta-laatusuhteesta, joten voin suositella!

Kun oltiin heitetty ylimääräiset kamppeet hotellihuoneeseen, niin päätettiin lähteä käpöttelemään kaupungille ja nautiskella terassijuomat. Meillä oli pari tuntia aikaa ennen kuin vuorossa oli illallisristeily Tampereen Pyhäjärvellä.

Takomon terassi! Vesi tuo mulle kyllä sellasta mielenrauhaa. Ihanat maisemat. <3

Takomon terassilta oli kiva parin sadan metrin kävely meidän illallisristeilyn lähtöpaikkaan Laukontorille. Laiva, jolla kuljettiin oli M/S Silver Sky ja varauksen tein reissun tarjoajan Hopealinjat Oy:n kotisivuilta. Yhden henkilön risteily + illallinen kustansi 42 €. Risteilylle voi mennä myös ilman illallista, jolloin se kustantaa 18 €. Lapset pääsevät puoleen hintaan.

Musiikki oli chilliä bossa nova- tyylistä ja asiakaskunta yhtä rauhallista. Jos menojalka vipattaa, niin Hopealinjat tarjoavat myös muutaman tunnin "bileristeilyjä", joka nähtiin meidän laivan aurinkokannelta, kun viereisen laivan asiakkaat jorasi täysiä omalla paatillaan :D

Gin & Tonic Rosmariinilla ja puolukoilla

Illallismenuun kuului buffet-tyylillä seuraavaa

vihersalaattia, kurkkua, retiisiä, tomaattia & vinegretteä
pikkelöityjä kesävihanneksia
sitruunaista perunasalaattia
savulohisalaattia kvinoalla
pekonisalaattia
colesaw-salaattia
mintulla maustettua jogurttikastiketta
vaaleaa maalaisleipää & yrttilevitettä

Ylikypsää porsasta & karpalao- demi glace
paahdettua lohta & sitrus beurre blanc
paahdettua timjamiperunaa
paistettuja kesäkasviksia

suklaamoussea & tuoreita mansikoita
erilaisia juustoja
makeita ja suolaisia keskejä
kahvia

Ruokailun jälkeen suunnattiin aurinkoterassille. Ilma oli kyllä niin ihana ja meillä kävi hyvä tuuri, koska säätiedotus oli lupaillut epävakaista! :)

Vesiltä päästyämme kierreltiin vielä keskustassa ja käytiin muutamissa eri kapakoissa. Yö oli tosi vilkas ja Tampereella oli kaikenlaista tapahtumaa. Keskustorilla soi illan viimeinen esiintyjä Jean S ja olisin tosi mielelläni mennyt kuuntelemaan keikkaa tapahtuma-alueelle. Liput olivat kuitenkin 22 € ja soitossa taisi olla jo vikat kipaleet.
Tyydyttiin siis fiilistelemään ulkopuolella. :D

Seuraavaksi suunnattiin hotellille koisimaan. Hektisen päivän jälkeen uni kyllä maittoi ja aamulla oli tarkoitus mennä Vapriikin museoalueelle vilkaisemaan muutama näyttely!

Alunperin mun mielenkiinnon herätti Jääkauden jättiläiset- näyttely, jossa oli esillä muun muassa oikean kokoisia mammutteja. Näyttely oli kuitenkin suht pieni ja paljon oli "pelkkiä" kopioita, joistakin oikeista löydetyistä jääkauden esineistä. Lapsille tää näyttely on varmasti kuitenkin mieleinen.

Käytiin myös Hurriganes- näyttelyssä, vaikka kyseinen bändi ei ole mitenkään erityisen lähellä sydäntä. Näyttely oli ihan hauska ja paras juttu siellä oli, kun törmättiin Remun omiin muistiinpanoihin, että miten biisien sanoitukset lauletaan englanniksi. Vilkaise kuva alta ja tsekkaa! :D

Esilllä oli myös kivimuseo, joka oli ihan näyttävä ja mielenkiintoinen. Näytillä oli arvokkaita jalokiviä niiden alkuperäisessä muodossaan ja jotain ihan hemmetin kummallisia kiviä, kuten kuvasta alta näetttekin :D

Okeniittia löydetään yleisimmin pieninä valkoisina "pumpuleina" basbaltti geodien sisältä. Nämä muodostumat ovat suoria kuitukiteitä, jotka ovat sekä taipuisia että hauraita
Yllätyksekseni lempparinäyttelyksi tuli Tampere 1918, joka kertoo tosi kattavasti Suomen sisällissodasta ja siitä, kuinka Tampere oli siinä tosi keskeisessä osassa. Tästä näyttelystä ei tullut edes napsittua kuvia, koska se oli niin mielenkiintoinen ja piti otteessaan koskettavuudellaan.

Näyttelyssä oli upeasti käytetty hyödyksi sen "kulkusuuntaa" erilaisten sotatilanteiden havainnollistamiseksi ja apuna oltiin käytetty rekvisiittaa sekä surround-äänitehosteita. Olin näyttelyn loppuosassa niin liikuttunut, että tirautin ehkä pari kyyneltäkin ja käynnin jälkeen oon jutellut näyttelystä paljon läheisten kanssa sekä suositellut käymään.

Kuvakaappaus otettu Vapriikin nettisivuilta

Aika meillä alkoi loppumaan kesken ja Vapriikissa olisi ollut myös muita näyttelyitä. Muun muassa nukkenäyttely, joka olisi ollut aika creepyn-hauska kokemus :D Lähdettiin kuitenkun suuntaamaan kohti Hervantaa, jossa käytiin moikkaamassa miehen perhettä ja kahvittelemaan ennen kotiinlähtöä.

Viikonloppu oli tosi ihana ja tuli koettua sekä tehtyä paljon. Tampere on upea kesäkaupunki: nähtävää ja tekemistä on vaikka kuinka. Meillä on tapana ottaa matkoilta magneetti muistoksi ja tällä kertaa mukaan tarttui tämä ehkä creepya creepimpi nukkemagneetti! xD Kotiuduttua ja kisuja hellittyä suuntasin unille jo klo 20 maissa. Lautautuminen tuli tarpeeseen :D

PS. jos haluatte lukea totuuden Tamperelaisista ja sen kansasta, niin käykääpä tsekkaamassa Hikipediasta. Nauroin itteni kipeäksi :D Hikipedian Tampere hikipedia.info/wiki/Tampere

Tampere (vuoteen 1960 Riäväkylä), tunnettu myös nimillä
Manse, Mansester, Nääsville, Tamperse ja Tampester,
on kaikkien paitsi turkulaisten mielestä maailman suurin
kaupunki ja siksi tämä valtava metropolimainen asutuskeskus
sijaitseekin Turusta mahdollisimman etäällä, Nääsmeren ja
Pyhämeren välissä. Tampereen kansallisruoka on Mustamakkara.
-Hikipedia

4 kommenttia

1. Tosi paljon ootte kyllä kerenneet tekemään! Ja vau ihanan näköinen toi ravintolalaiva ^^

1. No kyllä juu, jopa harvinaisen paljon! :D Se ravintolapaatti oli kyllä kiva. :3

2. Pitäs itekkin tehä toi, kun oon Tampereella syntynyt.
    Osallistu kastehelmi kulhojen (6) arvontaan mun blogissa.

1. No suosittelen! Tampereella on vaikka ja mitä tekemistä varsinkin näin kesällä. Ihana kaupunki. :)