Kesätyöttömyys

Pieni avautumis-rageteksti tähän väliin.





Olen hakenut kesätöitä aktiivisesti vuoden vaihteesta saakka. Huijaamatta kymmeniin paikkoihin ihan siivouksesta toimistotöihin eli ihan kaikkeen mihin uskon rahkeiden riittävän ja skaala on aika laaja. Myös rekrytointifirmoja on käytetty.

Mutta ei.

Nyt huomenna on vika päivä, kunnes kesäloma alkaa. Tukia ei saa, koska koulussa ei olla. Edes asumislisää ei anneta, vaikka opinnot jatkuvat syksyllä. Anteeksi mitä?

Toki sitten hakeuduin Kelan nettisivuille ja yritin löytää tietoa siitä, että voisinko saada toimeentulotukea. No ei. Koska ensin tulisi hakea opintolainaa ja nostaa se kokonaan. Siis opintolainaa kesäksi, kun voisin tehdä töitä, mutta työpaikkaa ei ole annettu. Jälleen kerran: Anteeksi mitä?

Olen tehnyt kesätöitä 15-vuotiaasta asti eli 10:n vuoden kesät. Olen ollut toimistossa, ravintola-allalla, kaupassa ja torimyyjänä. Kokemusta on siis kiitettävästi ainakin omasta mielestä. Palkkatoiveenikin oli naurettavan pieni, koska edes muutama satanen kuukaudessa helpottaisi tätä kriisiä.

Muutama viikko sitten aloin käsitellä mahdollisuutta siitä, että töitä ei saa ja olen kesän oikeasti lomalla. Lomalla? Ihan outo sana. Olen sellainen luonne, että tarvitsen paljon tekemistä. Siksi hieman kauhulla odotan tulevaa kesää, jos en yksinkertaisesti saa mitään töitä ja olen kotona. Kotona siksi, koska ei ole rahaa lähteä minnekään. Rahaton siksi, koska en saanut töitä, vaikka kuinka yritin (jos jäi kenellekään epäselväksi.)

Kuitenkin nyt olen päättänyt kuukausien stressaamisen jälkeen rauhoittua ja hyväksyä, että lomani alkaa huomenna. Ilokseni olen huomannut odottavani innolla loman alkua ja vapautta, jota se omalla tavallaan tuo tullessaan. Toki on sääli, että kesä menee ihan persaukisena, koska kesät on yleensä olleet mulle sitä aikaa, kun olen töissä ja voin tehdä mitä vaan ja shoppailla eikä laskea jokaista penniä.

Mutta hei tällä mennään ja nyt ilo irti lämmöstä (vettä koko kesän), vapaa-ajan määrästä (kuolen tylsyyteen) ja mansikoista (koko sato kuolee vesisateen määrästä)




Pessimisti ei pety. :D

Hyvää kesää!

Ei kommentteja